Alsie Express: Den første grønne flyrute skal være mellem Sønderborg og København

Alsie Express vil flyve 100 procent grønt mellem Sønderborg og København

Pressemeddelelse, Alsie Express

Tirsdag eftermiddag kom regeringen med to ambitiøse mål for den grønne omstilling af flytrafikken og, fremgår det af forslaget, skal danskerne senest i 2025 have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute, og senest i 2030 skal alle flyve helt grønt, når der flyves indenrigs i Danmark.

”Det er glædeligt, at vi nu for alvor kan komme i gang med den grønne omstilling af luftfarten og vores ambition er helt klart, at det er Alsie Express der skal flyve den første, 100 procent grønne indenrigsruten i Danmark i 2025 mellem Sønderborg og København”, siger Dennis Rybasch, direktør hos Alsie Express.

Før der kan flyves 100 procent grønt, skal det grønne brændstof være tilgængelig, og det skal kunne anvendes i flyene. Fly er i dag kun godkendt til at flyve på brændstof med op til 50 procent bæredygtigt indhold, men allerede nu er forskere og virksomheder ved at foretage testflyvninger med 100 procent bæredygtigt flybrændstof, og det forventes, at det vil være muligt i 2025 at flyve på 100 procent grønne drivmidler.

”Vi er allerede et stykke af vejen for at realisere vores ambition om 100 procent grøn flyvning. Vi har investeret i en flytype, som i 2025 vil være godkendt til 100 procent grønt brændstof, så Sønderborg-København ruten er teknologisk klar til den grønne omstilling. Allerede i dag har vi 5 procent grønt brændstof ombord og vi vil gerne have mere grønt brændstof i tankene, men der er ikke nok grønt brændstof til rådighed og prisen er alt for høj i dag”, siger Dennis Rybasch, der også mener det passer helt perfekt ind i Sønderborg-områdets ProjectZero-vision om at blive CO2-neutral i 2029.

Regeringen vil afsætte knap 1,9 mia. kroner til et tilskud til én grøn indenrigsrute fra 2025, der giver mulighed for en indfasning af 100 procent grønt flybrændstof i hele indenrigsluftfarten i 2030. Tilskuddet finansieres gennem en passagerafgift på 13 kroner.

Det grønne brændstof skal blandt andet kommer fra fremtidens power-t0-x anlæg, hvor grøn elektricitet fra eksempelvis solceller og vindmøller omdannes til brint som herefter kan forarbejdes til grønt brændstof som kan anvendes i eksempelvis den tunge trafik og flyindustrien.

21. september 2022

Deltagere ved ProjectZero årsmøde fik indsigt i Power-to-X planer

D. 2. september var de mange aktører i ProjectZero Masterplan2029 samlet til årsmøde på Scandic Hotel i Sønderborg. Her blev der gjort status over projektet og Power-to-X-planerne.

Læs hele artiklen her

Cookiepolitik