Hos MAACKS har der været et grønt smitteudbrud

Medarbejderne hos MAACKS i Sønderborg har på stribe skiftet til elbiler. Dette er både til gavn for medarbejderne, virksomheden og klimaet.

Af Anne Branderup & Jens Christian Moltke-Leth

Medarbejderne er blevet elektrificeret og ridder på den grønne bølge

Det er ikke et krav at have elbil, når man arbejder hos MAACKS, men det skulle man næsten tro, for 7 af de 10 ansatte har elbil i dag, og flere er på vej. Man kan måske tale om en rullende sneboldeffekt blandt medarbejderne. De ansatte hos MAACKS betragter sig selv som ingeniører, der, i sagens bedste forstand, er vilde med at nørde i tekniske løsninger og beregninger på den grønne omstilling – det har de også gjort inden for persontransport, ”bare sådan lidt for sjov”. I kontorets personalerum diskuteres der livligt om alt fra teknologien i bilerne til den daglige pris på strøm – som følges tæt i denne tid med stigende priser.

Hans Christian Pedersen, direktør hos MAACKS, glæder sig over, at medarbejderne har skiftet til elbiler. ”Vi har ikke gjort noget særligt for, at medarbejderne skulle skifte til elbiler, men vi har forsøgt at skabe en holdning frem for en regel, som i sidste ende gavner mere. Da vores produkt ligger indenfor transport- og logistikoptimering, giver det god mening, at vi internt i virksomheden hopper med på den grønne transport” fortæller Hans Christian Pedersen.

Klimaet er en vigtig faktor – men det er komfort også.

”Vi skal ikke bruge alt den benzin!”, fortæller Ole, ingeniør hos MAACKS

Ligesom mange af sine kollegaer, så har Ole også skiftet den fossile Audi ud med en elbil – og det er sidenhen blevet til to elbiler. Den primære begrundelse er, ifølge Ole, klimaet, som for ham og hans familie er den vigtigste faktor og begrundelse for omstillingen. Men det gør det ikke mindre interessant med alt den teknologi og komfort, der også følger med en elbil fx automatgear og forvarmning af bilen om vinteren (app betjening).

Grøn transport føles godt – der skal bare være ladepunkter nok.

Udover virksomhedens produkt i sig selv leverer CO2-besparelser, arbejder virksomheden også på FNs verdensmål for at kunne bidrage yderligere til omstillingen. Som led i dette fortæller Hans Christian Pedersen, at CO2-neutral transport af mange af medarbejderne føles godt.

Hans Christian Pedersen er ligeledes en del af Ladeklubben, som forsøger at øge antallet af ladepunkter til elbiler ved, at medlemmerne af Ladeklubben stiller deres private ladestandere til rådighed for andre medlemmer.

Da virksomheden bor til leje, har de indtil videre ikke kunne opsætte en ladestander, således medarbejderne har mulighed for at lade deres biler på arbejdspladsen.

11. maj 2022

Scope 3 CO2-udledning

Medarbejdertransport er en del af en virksomheds Scope 3-udledninger, i henhold til GHG-protokollen.

Derfor har Maacks, som virksomhed reduceret deres samlede CO2-udledning på grund af medarbejdernes positive indstilling til omstilling af deres egen transport.

Grøn persontransport-handleplan, en del af Masterplan2029

Sønderborg kommunes handleplan for grøn omstilling af persontransport er en af de 15 handleplaner udarbejdet og som er en vigtig del i ProjectZero Masterplan2029.

Handleplanen indeholder konkrete tiltag indenfor bl.a.:

  • personbiler
  • ladestandere
  • cyklisme
  • kollektiv transport

Læs mere her

Cookiepolitik