Cyklede 28.500 km til arbejde - sådan bliver du ved

Sønderborg kommune var igen godt repræsenteret, da 402 deltagere cyklede i alt knap 28.500 km til arbejde, hvilket i følge Cyklistforbundet svarer til 7.107 tons CO2 sparet. Over de to uger, kampagnen varede, var der kun én kommune i Region Syddanmark, der overgik Sønderborg.

Af Jens Christian Moltke-Leth

Kun overgået af Odense Kommune i antal deltagere og kørte kilometer, kørte Sønderborg sig direkte ind på en andenplads i Region Syddanmark, da VI CYKLER TIL ARBEJDE løb af stablen. Sønderborg Kommune cyklede knap 28.500 kilometer i de to uger, hvor kampagnen stod på, hvilket svarer til ca. 71 km pr. deltager. Dette gav en CO2-besparelse på 7.107 tons CO2. Den grønne transport og cyklisme er en vigtig del af Sønderborg-områdets ProjectZero-vision om et CO2-neutralt Sønderborg-område i 2029. 

På landsplan placerede Sønderborg sig på en 8. plads i antal deltagere og 9. plads i antal samlet kørte kilometer. 

Nu hvor Cyklistforbundets kampagne, VI CYKLER TIL ARBEJDE, er slut, skal der stadig cykles til arbejde. Cyklistforbundet har mange guides og gode råd til cyklisme. 

Vinteren står for døren og dermed bliver dagene kortere, hvilket betyder, at man skal huske sine cykellygter. Det er således, at en cykel med to hjul skal udstyres med mindst én forlygte og mindst én baglygte. Lygterne skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand. De skal kunne ses fra siden. De skal være tændt fra solnedgang til solopgang. Du kan læse mere om cykellygter og reflekser på cyklistforbundets artikel herom.

Udover lygter og reflekser kan der også blive glat henover de næste måneder. Det er derfor vigtigt, at sørge for at cyklen og cykeladfærden tilpasses, således uheld undgås. Cyklistforbundet giver igen en hjælpende hånd med gode råd, som at lukke lidt luft ud af dækkene. Dette vil give dækkene en større kontaktfalde på vejen, og dermed bedre vejgreb. Sving også gerne i en stor bue, hvilket gør svinget mindre skarpt. Du læse flere gode råd her.

Der er derfor masser af muligheder for at cykle videre til arbejde i det sidste kvartal af 2021 - og naturligvis igen i 2022. 

29. september 2021

Cookiepolitik