Ventetid på at realisere boligdrømme


Ventetid på at realisere boligdrømme

I det seneste års tid har vi typisk opholdt os langt mere i vores hjem end tidligere, og det er noget håndværkerne mærker til. For mens vi arbejder hjemmefra, og bliver hjemme i weekender og ferier, får vi også en masse idéer til hvordan vi kan forbedre vores hjem. De mange efterspørgsler på håndværkere, har resulteret i en lang ventetid på, at få boligdrømmene realiseret.

Af Charlie Lemtorp

 

Særligt hos tømrer, murer, VVS´ere og elektrikere kan den øgede efterspørgsel mærkes, og man kan opleve op til 3-4 måneders ventetid, fra tilbuddet accepteres, til arbejdet påbegyndes.

"Vi har godt gang i den! Vi oplever både tilgang på privatkunder og erhverv - de store og små sager. Vi oplever, at boligejerne har stor interesse i Bygningspuljen, som åbner lige efter påske, og der laves rigtig mange tilbud i den forbindelse, særligt til varmepumper", fortæller Allan Sarsgaard, indehaver hos Erik Jensen VVS. "Der har lige været en periode med frost, som har givet en del rørbrud, hvorfor vi naturligvis prioriterer disse. Dette kan dog bevirke lidt ventetid for andre kunder - også på tilbuddene." Lyder det afslutningsvist fra Allan Sarsgaard.

Kim Hansen, indehaver af Avnbøl tømrer og snedkerforretning, kan nikke genkendende til det billede Allan Sarsgaard beskriver. "Vi oplevede i 2020 en større fremgang særligt på vinduer, og vi er også bekendt med flere boligejere, som har gjort sig klar til at søge tilskud fra Bygningspuljen. I øjeblikket laver vi rigtigt meget indendørs arbejde, og jeg tænker det primært er dem der i øjeblikket sidder på hjemmekontoret, som netop nu ønsker forbedringer på hjemmet. Det betyder, at der i øjeblikket er længere leveringstid på de store opgaver, men der er stadig plads til de små, hvor vi kan fylde kalenderen helt op, der hvor der er huller." Siger Kim Hansen

Samme billede for hele branchen

Efter en spørgerunde hos de lokale håndværkere er det samme billede hele vejen rundt omkring travlheden. Ens for alle håndværkerne er, at der er meget travlt med rigtig mange daglige opkald. Ønsket fra håndværkerne er at give boligejerne den bedste oplevelse af netop deres renovering. Håndværkerne er dog også enige om at det godt kan ske, at nogle boligejere bliver glemt, og her er man mere end velkommen til at følge op på os. Vi modtager ofte opkald når vi er ude på andre opgaver, og notatet vi har lavet, kan desværre af og til godt forsvinde i mængden, er meldingen fra mange af håndværksvirksomhederne.

Cookiepolitik