Spar registreringsafgift og kør grønt!


Spar registreringsafgift og kør grønt!

Med ProjectZero er CO2-udledningen i Sønderborg Kommune allerede reduceret omkring 50 procent som et syvmileskridt på vej mod målet: Nuludledning i 2029.

Ved at omstille energisystemet fra sort til grønt reducerer vi klimaaftrykket og siger blandt andet farvel til fossile brændstoffer og goddag til vedvarende energityper.

Af Bente Skylvad, områdedirektør, Sydbank Sønderborg

Sydbank Sønderborg kører med på den grønne bølge og har anskaffet sig en elbil. Pressefoto

I Sydbank Sønderborg har vi i 10 år arbejdet målrettet på at bidrage til ProjectZeros og Sønderborgs ædle mål om nul-emission. Vi har udskiftet vores ventilation, installeret LED-belysning og skiftet vinduer i hele huset, udskiftet vores gamle, strømslugende cirkulationspumpe og gjort andre tiltag for at spare energi i bygningen.

Desuden har vi en elbil, som i trafikken møder skraldebilerne på el og bybusserne på biogas. Danskernes bilpark skal dog være helt grøn på sigt, og en mulighed for at prøve de grønne biler af kunne være at lease en hybrid- eller elbil netop i år.

Alle virksomheder har grøn omstilling og klima skrevet ind på lystavlen. At skifte vognparken ud med klimavenlige køretøjer virker som et oplagt sted at begynde. I år er der også rigtig gode økonomiske grunde til at tænke i grønne biler.

2021 udnævnes til grønt leasingår 

2021 ser ud til at blive et rigtig godt år for leasing af hybridbiler. Regeringens nye lovpakke fra februar ændrer afgifterne, så de gavner køretøjer med nul eller under 50 gram CO2-emission. Målet er 750.000 grønne køretøjer på vejene i 2030.

Elektriske biler op til 500.000 kroner fritages for afgift, og i stedet for en km/l-målestok regnes nu ud fra CO2-emissionen på en progressiv skala, der belægger de største firehjulede CO2-syndere med ekstra høje registreringsafgifter.

Loven er skrevet med gradvis indfasning over 10 år med 2021 som gunstigt indstigningsår. Siden falder de økonomiske fordele ved at købe grønne køretøjer frem til 2030.

Batterifradraget for el- og hybridbiler er maksimalt i år og falder til nul i 2025. Samtidig falder rabatten på registreringsafgiften for de biler løbende. Fra 2025 for elbiler, men for hybridbiler allerede i år og de næste 10 år, så begge typer lander på registreringsafgift på 80 procent i 2030.

Det samme gælder bundfradraget på registreringsafgiften med den forskel, at elbiler har langt større bundfradrag på 170.000 kroner, som over 10 år falder til 137.000 kroner, mens hybridbiler begynder med et lavere bundfradrag på 50.000 kroner, som gradvist falder til 35.000 kroner.

Du kan opnå store besparelser i år

Systemet er altså skruet sådan sammen, at købere af bestemte plugin-hybrid-biler opnår en ekstraordinær besparelse på mellem 150.000-200.000 kroner i registreringsafgiften i år.

Den rabat er værd at se på, hvis firmabilen skal udskiftes. Den markante besparelse slår også igennem på leasingpriserne på køretøjerne.

2021 kan udnævnes til grønt leasingår for plugin-hybridbiler i Danmark, for det er som nævnt netop i år, at vinduet for indstigning i grøn mobilitet står mest åbent.

Der er dog store variationer mellem bilmærkerne, og nogle modeller kan være svære at få fat i. Desuden skal lavere købspris modregnes af stigende beskatningsgrundlag på firmabiler, så der er god grund til at se sig om på markedet.

Rådgivere fra Sydbank Leasing og andre leasingselskaber er klar med gode råd til omstigningen til grøn mobilitet, som jo skal ske før eller siden.

 

24. marts 2021

Bente Holm Skylvad, områdedirektør i Sydbank Sønderborg og medlem af Project Zero-Fondens bestyrelse.

Cookiepolitik