Sønderborg-flyvninger på nyt mere bæredygtigt flybrændstof

Alsie Express reducerer CO2-aftrykket fra flyenes brændstofforbrug og flyver som den første danske indenrigsrute på organisk produceret flybrændstof.

Dermed indleder Alsie Express, som den første operatør på en dansk indenrigsrute, nu flyvninger på et brændstof produceret af organisk materiale, som fx restolie fra fødevareindustrien, der reducerer CO2-aftrykket fra flyenes brændstofforbrug. Det nye flybrændstof blev indviet på flyvning fra Sønderborg den 6. maj 2021.   

Baseret på pressemeddelelse fra Alsie Express

Danmarkspremieren i Sønderborg Lufthavn er første skridt på vejen mod en fremtid, hvor danske indenrigsflyvninger gradvist sænker klimaaftrykket. Alsie Express forventer en reduktion i CO2-aftrykket fra det nye bæredygtige flybrændstof svarende til omkring 4% af den årlige CO2-udledning fra indenrigsflyvningerne fra Sønderborg til København.

Et lille første skridt, men med et stort perspektiv

”Hidtil har dansk luftfart primært haft mulighed for at gøre noget i forhold til CO2-udledningerne ved at kompensere i form af EU-ETS-afgifter og ved køb af klimakreditter. Med introduktionen af mere bæredygtigt flybrændstof, sætter vi nu direkte ind for at reducere udledningerne fra flyvningerne. Dette tiltag er et ganske vist lille, men vigtigt, skridt i retning mod at nedbringe CO2-udledningen fra vores indenrigsflyvninger. Vi flyver allerede med ATR 72 fly, som er et af de mest klimavenlige regionalfly på markedet,” siger Dennis Rybasch, adm. direktør hos Alsie Express.

Hos Dansk Industri er Branchedirektør Michael Svane glad for det sønderjyske flyselskabs tiltag.

”Alsie Express understøtter med deres frivillige initiativ intentionerne i flyselskabernes klimapartneraftale. Netop brændstof er det væsentligste og mest udbytterige sted at sætte ind i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen og gøre luftfartindustrien mere bæredygtig på den lange bane,” siger Michael Svane.

Formanden for Sønderborg lufthavn bakker op

Sønderborg lufthavn betjener privatrejsende, og i høj grad, passagerer fra det sønderjyske erhvervsliv. Lokalområdets virksomheder har ambitiøse mål for den grønne omstilling og ifølge Per Have, CEO i Bitten & Mads Clausens Fond og Formand for bestyrelsen i Sønderborg Lufthavn, forventer kunderne også, at lufthavnen så vidt muligt bidrager til at reducere klimaaftrykket fra flyvningerne.

”Bitten & Mads Clausens Fond er gået med i ejerskabet omkring Sønderborg Lufthavn for at styrke et bæredygtigt lokalområde. Det opnås bl.a. med en infrastruktur, hvor lufthavnen gør Sønderborg nem at rejse til. Næste skridt er at indarbejde bæredygtighed i lufttrafikken ved at sænke klimabelastningen. Derfor bakker vi 100% op om Alsie Express’ brug af biobaseret flybrændstof. Det er et fantastisk skridt i den rigtige retning, og gør Sønderborg til den første indenrigslufthavn i Danmark, der aktivt sænker sit klimaaftryk fra flybrændstof. Det er vi stolte af”, siger han.

Første skridt på vejen mod nul-emission

Det nye brændstof bliver leveret af DCC & Shell Aviation, som i forvejen forsyner de danske lufthavne med flybrændstof. Adm. direktør, Ulrik V. Brendstrup ser tiltaget i Sønderborg Lufthavn som et godt eksempel på, hvordan dansk luftfart i de kommende år vil gå over mod mere bæredygtigt produceret flybrændstof.

”Sammen med Alsie Express og Sønderborg Lufthavn tager vi reelt de første skridt på vejen til fremtidens mere bæredygtige flytransport. Det er vigtige skridt, der sætter mere bæredygtigt flybrændstof på agendaen i Danmark. En virkelighed, hvor vi flyver mellem landsdelene på nul-emission flybrændstof lavet på fx vind og brint, ligger endnu nogle år ude i fremtiden. Men vi står over for en øget udbredelse af biobaseret flybrændstof som en måde til her-og-nu at skære ned på flytrafikkens klimaaftryk,” forklarer han.


For evt. yderligere information og kommentarer kontakt:
Adm. direktør Dennis Rybasch, Alsie Express, tlf. 31 63 19 04CEO, Ulrik V. Brendstrup, DCC & Shell Aviation, tlf. 22 20 53 57

12. maj 2021

Om flybrændstoffet

I fremtiden forventer DCC & Shell Aviation også at kunne forsyne danske lufthavne og flyselskaber med bæredygtigt flybrændstof lavet på restproduktet fra danske rensningsanlæg gennem HTL-projektet i Aalborg (se nedenfor). Ulrik V. Brendstrup forventer desuden, at rent brintbaseret flybrændstof bliver tilgængeligt for luftfarten inden 2030.

Det mere bæredygtige flybrændstof i Sønderborg Lufthavn er lavet af det finske selskab Neste, der er en af verdens førende inden for udvikling af biobaserede brændstoffer. Brændstoffet, der officielt hedder Neste My Renewable Jet Fuel er bæredygtighedscertificeret i henhold til ISCC og reducerer CO2-aftrykket fra flybrændstoffet med op til 80% sammenlignet med fossilt flybrændstof. Shell Aviation forsyner i forvejen virksomheder som Amazon, DHL Express og Lufthansa med samme type bæredygtigt flybrændstof, der er indført på ruten Sønderborg-København.

Læs mere om Neste MY Renewable Jet Fuel og selskabets egen rejse mod bæredygtige flybrændsler her.

Læs mere om HTL-projektet, som skal sikre en ny generation af brændstof til bl.a. fly og skibe her.

Om Alsie Express

Luftfartsselskabet blev etableret i 2013 og driver flyforbindelsen mellem Sønderborg og København.

Det sker med de 2 let genkendelige sorte ATR72-500 fly, specielt udviklet til korte regionale ruter. Flyet er udstyret med 64/48 komfortable sæder med god benplads. Ruten beflyves normalt med fem daglige returflyvninger og en returflyvning både lørdag og søndag.

Alsie Express beskæftiger omkring 20 medarbejdere, som arbejder sammen om at gøre flyforbindelsen til den foretrukne transportform, når erhvervs- og privatrejsende skal til og fra Grænseregionen, Hovedstadsområdet og videre ud i verden.

Flytrafik indgår ikke i den årlige ProjectZero CO2-opgørelse

Flyvningen til/fra Sønderborg lufthavn indgår ikke i ProjectZero´s årlige monitoreringsopgørelse, som fokuserer på energiforbrug/produktion relateret til virksomheder, borger/boliger, skoler og institutioner, vejtransport i Sønderborg-området m.v.

Aktører i Sønderborg er fokuseret på Power-to-X teknologien, som på sigt kan levere elektrofuels til både fly, skibe og tung transport. PtX-brændstofferne produceres på grundlag af biogas og strøm fra vedvarende energikilder.

Læs mere om udviklingen i Sønderborgs rejse mod nullet i 2029 her.

Cookiepolitik