”Spring ud i det!”

Flere og flere borgere i Sønderborg-området tager springet og køber en elbil. Alene i 2021 har kabel-biler indtil videre stået for 35 % af nysalget, og elbiler alene udgør 13%.

Udsigten til en ny bil med teknologi, fuld komfort og et lukrativt marked for brugte biler, var bl.a. nogle af grundene til at Jan Hahn for knap 4 måneder siden valgte at skifte fossilbilen ud med en ren elbil. 

Af Anne Branderup

Jan ved Sønderborg sygehus' ladestandere, hvor opladning af elbilen foregår 1-2 gange om ugen

Opladning sker på offentlige ladestandere

Jan Hahn bor i et af Sønderborg-områdets 6 boligforeninger, SØBO. Det vil sige at Jan ikke har egen indkørsel og derfor heller ikke mulighed for at lade på egen matrikel. Han benytter sig i stedet af områdets og byens mange offentligt tilgængelige ladestandere; ved sygehuset, i Borgen (som lige nu har gratis strøm) og hurtigladeren ved Føtex.

Det er dog ikke et problem, tværtimod udnytter Jan gåturene til og fra ladestanderen, og gør turen til en del af den ugentlige motion. Elbilerne i dag, har typisk så store batterier, at hvis du kører små ture på under 30 km pr. dag, så har du ikke behov for at lade mere end 1-2 gange om ugen. Det er også tilfældet for Jan, så for det meste står bilen parkeret på boligforeningens parkeringsplads.

Rækkevidde på en elbil

Spørgsmål om rækkevidden på en elbil bliver gerne brugt som argument for, at mange ikke køber en elbil. Elbiler er også anderledes, da man ikke kan ”fylde på”, som man gør på en benzinbil. Men nye elbillister bliver ofte overrasket over, at det faktisk ikke er et større problem – og da slet ikke i hverdagen. Det kræver nye vaner på længere ture, da man planlægger stop andre steder, og man lader op til 80% i stedet for at fylde den helt op. Skal bilen stå en nat, får den stikket i og lader helt op til 100%.

I forbindelse med at Jan Hahn undersøgte markedet for elbiler, havde han også rækkevidden med, som et kriterie til den nye bil. Den skulle som minimum kunne køre 300 km på én opladning, så det er muligt at besøge familien i Vestjylland. Området i Vestjylland, er en del af Danmark, hvor der endnu er behov for at få tænkt flere ladestandere til besøgende og turister. Jan’s Hyundai KONA klarer uden problemer turen ud og hjem på én opladning, men ved længere ophold er der behov for at undersøge, hvor bilen så kan lades op. Jan finder det dog ikke problematisk, da opladning af bilen kombineres med en udflugt – så alle parter får noget ud af det.

Bedre komfort og nye vaner

En af de ekstra fordele der følger med, at blive en elbillist, er bl.a. den øgede komfort. Elbiler er fyldt med ny teknologi og bilen kan derfor betjenes på afstand med ens mobiltelefon via en app. Det vil sige, at man kan dobbelttjekke om bilen er låst, hvis man skulle blive i tvivl, eller man kan sætte varme på bilen 5 min før den skal bruges, hvilket jo er en ekstra fordel i denne kolde tid med is på ruden.

Til spørgsmålet om hvorvidt klimaet også spillede en rolle i valget af bil, svarer Jan; ”Ja, det var med i overvejelserne, men ikke kun det.” Jan nyder den ekstra komfort bilen giver ham, og hans råd til dem, der lige nu går og overvejer, at købe en elbil, er: ”Du skal ikke være bange for det. Det kan sagtens lade sig gøre. Det tager tid at lade bilen op, ja, men det er ikke et problem. Det er bare en ny vane man skal lære. Så bare spring ud i det.”

Jan bruger udelukkende offentlige ladestandere til opladning

Elbiler – det bedste valg set i forhold til klimaudfordringerne

Elbilen udgør – i forhold til både klimaudfordringerne og fremtidens eldrevne energisystem – den mest effektive transportform, for den individuelle transport og i takt med, at strømmen bliver 100 procent CO2-neutral, bliver elbilerne også CO2-neutrale.

15. december 2021

Cookiepolitik