Mens vi venter på elbilerne …

EU SmartEnCity-projektet har i 2020 finansieret 24 nye elbil-ladeudtag i Sønderborg, men der er behov for større kapacitet når vi om få år skrotter benzin- og dieselbilen til fordel for el-drevne køretøjer

EU SmartEnCity-projektet har samlet bidraget med knap 50 mio dkk til Sønderborgs grønne omstilling, fokuseret på demonstration af løsninger og udbredelse af kendskab til andre byer. I 2020 har projektet finansieret installation af 12 EoN ladestandere med mulighed for at oplade 24 samtidige el-køretøjer. Sønderborg Forsyning har bistået installationerne med projektledelse og ekspertise.

Af Peter Rathje

1864, Skansen & Retten

De 12 ladestandere er placeret ved Bilka Sønderborg, ved Sønderborg Forsyning (Ellegårdsvej), ved Vingården, på Rønhaveplads, ved Retten, ved Danish Crown slagteriet i Blans, ved Skansen og ved 1864-centret og kan alle benyttes som offentlige ladestandere.

Særlig interesse knytter der sig til ladestanderne ved 1864-historiecentret, Skansen og Retten, som giver mulighed for at oplade elbilen udenfor sædvanlige offentlige rum.

Tre ladebehov skal dækkes

Ifølge Peter Bach Andersen, seniorforsker på DTU, så har elbilerne og deres brugere grundlæggende tre ladebehov, som skal dækkes:

  • behov for hverdagsopladning for elbilejere med mulighed for hjemmeladning
  • behov for hverdagsopladning for folk uden mulighed for hjemmeladning
  • behov for at kunne lade elbilen på langtur på tværs af Danmark eller til udlandet

Det første behov kan dækkes med simpel installation af ladebokse i indkørslen hos Sønderborg-områdets 19.000 boligejere eller ved etablering af ladestandere på P-pladserne ved områdets ca. 9.600 boligforeningsboliger. Herved dækkes mere end 80% af Sønderborg-områdets husstande. Men udlejningsejendomme og tæt etagebyggeri i bymidten har sædvanligvis ikke dedikerede parkeringspladser og kommende elbil-ejere må søge mod ladestandere i det offentlige rum eller oplade bilen på arbejdspladsen.

Kort: Plugshare.com overblik over ladeinfrastrukturen i det offentlige rum i Sønderborg centerbyen. Oversigten er dog ikke opdateret med alle nye ladestandere endnu

Destinationsopladning

Peter Bach Andersen peger ifølge ING.dk på, at løsningen er destinationsopladning, hvor laderne opsættes hvor boligejerne har et naturligt ærinde, således at der ikke spildes unødig tid med at jagte ledige ladestandere.

DTU´s Transportvaneundersøgelse peger på at en bil i gennemsnit tilbringer 7 timer parkeret på arbejdspladsen, 40 minutter i forbindelse med indkøb og 2 timer i forbindelse med sport etc. Den gennemsnitlige bil kører dagligt 45,5 km og vil med f.eks. en 50kW-oplader kunne oplades på under 10 minutter.

Tid til at handle NU

Opgaven er derefter kun at koordinere det store puslespil og sikre tilgængelig for fremtidens 3 mio elbiler. Det kræver at byplanlæggerne overalt i verden aktivt tænker elbilerne ind i byudviklingen allerede nu – og ikke først når elbilerne kører op i styktal.

4. november 2020

 

Knap 100 elbil-lademuligheder i Sønderborg-området

De 12 ladestandere indgår i et relativt tætmasket netværk af ladeinfrastruktur i Sønderborg-området, som skal bidrage til at oplade elbilerne i det offentlige rum.

En optælling af områdets ladestandere viser knap 100 lademuligheder fordelt på 30 forskellige adresser, fra Nordborg til Kegnæs og fra Rinkenæs til Fynshav.

Umiddelbart et overkill i forhold til det nuværende antal af elbiler i Sønderborg, men næppe nok til at dække behovet om tre år. For mens vi venter på at elbilerne bliver billigere i anskaffelse og kan køre længere på en opladning, så forventes salget af elbiler at stige eksplosivt om kun få år. Og når der først kommer hul på ketchup-flasken, så vælter det ud med både elbiler og efterspørgsel – og hvem tør så anskaffe en benzin/dieselbil?

Derfor er der allerede nu behov for at styrke fokus på endnu mere ladeinfrastruktur og samtænke denne med både områdets boliger og arbejdspladser.

Se antallet af ladestandere her.

Søg elbil-inspiration og vejledning hos FDM

FDM har som medlemsorganisation en omfattende viden og erfaring om elbiler og ”livet med elbilen”, som stilles til rådighed for medlemmerne. Læs mere og bliv inspireret her.

 

Cookiepolitik