Tag gratis med Ellen til Ærø

Med elfærgen Ellen kan du fra Fynshav føje endnu et ø-hop til dine sommeroplevelser. Og i juli måned 2020 er overfarten gratis for dig og din cykel.

Solskinsøen Ærø ligger smukt imellem Als og Sydfyn. Overfarten tager mindre end 1 time og der er 5 afgange t/r. Første afgang fra Fynshav sejler kl. 7.10 og sidste afgang fra Ærø afgår kl. 17.05.

Af Peter Rathje

Foto af Ellen - udlånt af Halfdan Abrahamsen, Ærø Kommune 

Elfærgen Ellen blev idriftsat i sensommeren 2019. Elfærgen er både hurtigere, mere støjsvag og sejler ruten Fynshav- Søby på under en time - helt uden forurening. Den er så energieffektiv, at overfarten kan klares med en strømregning på kun 600 kr. 

Med cykel kan man sagtens nå at opleve Ærø på de 7-8 timer. Har man ikke en cykel, så tag gratis med Jespers busser, som venter ved færgelejet og kører dig til Ærøskøbing på ca. 30 minutter og efter yderligere 30 minutter er du i Marstal. Undervejs kan du stige af og på bussen 8 steder.

Vi havde vores elcykler med fra Fynshav og oplevede en fantastisk flot tur på cykelrute N8 fra Søby til Ærøskøbing, hvor ruten bugter sig op og ned i morænelandskabet og undervejs viser noget af Ærøs flotteste (vilde) natur med udsigt over ø-havet både højt oppe på skrænterne og nede i vandkanten.

Vi tog en svømmetur fra Vesterstrand nord/vest for Ærøskøbing, inden vi kl. 10.00 var klar til at indtage byen til fods. Afsæt tid til at opleve de farvestrålende små badehuse.

Danmarks mindste købstad

Ærøskøbing har som Danmarks mindste købstad færre end 1.000 indbyggere, men med turisme som byens hovedindtægtskilde, så oplever man året rundt masser af mennesker i byens gader, torve, cafeer, restauranter og især på havnen.

Ærøskøbing stammer fra tidlig middelalder og fremstår i dag som en af Danmarks bedst bevarede 1700-tals byer med toppede brosten, klatreroser og små velholdte byhuse i alle afskygninger. Ikke underligt at byen har en stærk tiltrækningskraft på giftelystne par og ofte omtales ”Eventyrbyen”.

Nyd en frokost, en is eller en kølig drik på byens torv eller besøg byens flotte kirke fra 1756.

Energi-øen Ærø

Klik på billedet og se en video om hvordan Ærø blev en energiØ

Ærø var sammen med Samsø, tidligt med helt i front, hvad angik ambitionerne om at skabe energi-rigtige og bæredygtige ø-samfund.

Marstal Fjernvarme var blandt de første til at demonstrere store solvarme-anlæg, som efterfølgende er blevet udvidet med varmvands-lagertank, så overskuds-solvarme akkumuleres i vand og senere med brug af varmepumper kan energiforsyne Marstal med grøn varme en stor del af året. Resten af året suppleres med træflis. Også i Ærøskøbing og Rise udgør sol og halm/træpiller grundlaget for den lokale varmeforsyning.

På den sydlige del af øen finder vi vindmøllerne, små møller opført i 1985 og senere i 2001 hhv. 2011 suppleret med i alt seks store vindmøller på hver 2 MW. Ejerkredsen omfatter mere end 500 lokale andels ejere og vindmøllerne producerer mere end øens eget behov for strøm.

Søbygaard – foto udlånt af Halfdan Abrahamsen, Ærø kommune

På Søbygaard, lige syd for Søby, demonstreres hvorledes en varmepumpe og 7 km slanger kan hente varmen ud af en sø og opvarme et flere hundrede år gammelt herresæde.

Energirenovering af bygningsmassen på Ærø skal sammen med nye solcelle-markanlæg bidrage til at Ærø igen bliver en førende CO2-neutral ø.

Retur over Vitsø

Cykleturen retur til Søby fulgte cykelstien på hovedvejen indtil Vester Bregning, hvor vi svingede til venstre ind på cykelsti #92. Undervejs var der rig mulighed for igen at opleve den flotte varierende natur med udsigt ud over havet mod Als. Ved Vitsø kan man opleve både sø/eng med fuglereservat og den mere barske stenede vestkyst. Der var tid til en afstikker til ”Haven” nord for Søby, en tur i havet og et besøg hos byens berømte bager ”Finns bageri” i Søby inden færgen igen kl. 17.05 gik retur mod Fynshav, hvor vi ankom kl. 18.00.

I hele juli 2020 er færgen gratis for gående passagerer med/uden cykel.

Få en energirundvisning på Ærø

Grupper af Ærø-besøgende med særlig interesse for energi, kan aftale en guidet energitur med Halfdan Abrahamsen, Ærø kommune. Halfdan kan kontaktes på HAB@aeroekommune.dk.

8. juli 2020

Alt er vand ved siden af Ærø

Solskinsøen Ærø har et areal 90 km, er ca. 30 km lang og 9 km på det bredeste sted. Hovedparten af øens 6.000 indbyggere bor i byerne Marstal, Ærøskøbing og Søby. Ærø byder på enestående natur-oplevelser, en spændende historie og historiske byer.

Fra Fynshav på øst-Als afgår elfærgen Ellen 5 gange dagligt t/r. Sejlsturen tager under 1 time og er man heldig, så får færgen ofte følgeskab af marsvin.

Læs mere om Ærø som turistdestination her.

Ærø´s historie

Ærøs historie kan føres tusinder af år tilbage. Der er fundet rester af 3.800 år gamle bosættelser. Øen har mange velbevarede fortidsminder, som langdysserkæmpehøje og en jættestue ved Kragnæs.

Fra begyndelsen af middelalderen havde den danske konge omfattende godsbesiddelser på Ærø.

I århundreder var Ærøs og Sønderjyllands historie tæt knyttet sammen. Øen var tildelt slesvigske, alsiske og holstenske hertuger gennem arv, pantsætninger og forleninger. Udviklingen for dette kongelige gods følges op gennem middelalderen, og der var en markant forskel i udviklingen mellem de ejendomme, der var kongens arvegods og det gods, som var krongods. Først i midten af 1700-tallet tilbagekøbte den danske konge Ærøs jorder, og herefter fulgte en udstykning af kronens gods. Ærø hørte stadig til Slesvig. Efter nederlaget til Østrig og Preussen i 1864, var det kun en tilfældighed, at Ærø ikke fra 1864, sammen med Sønderjylland, blev en del af Preussen.

Fælles bispesæde i Egen på Als

Vidste du, at Als og Ærø har haft fælles biskop, som i perioden 1819 – 1864 styrede de 18 kirker og skolerne på Als og Ærø fra sit bispesæde i Egen på Als? – læs mere her.

Om elfærgen Ellen – mest for teknik-interesserede

De efterfølgende tekniske data er hentet fra bl.a. Wikipedia:

Færgen er 59,50 meter lang, 12,80 meter bred og har en dybgang på 2,50 meter. Motoreffekten er på omkring to gange 1000 hk. Den normale fart er 13 knob (24 km/t). Færgens sommerkapacitet er 196 passagerer og fire besætningsmedlemmer, svarende til f.eks. 31 personbiler.

Placeringen af passagersalonen i niveau med vogndækket er blandt andet valgt for at give en vægtbesparelse og mindre vindareal, hvilket giver bedre manøvreegenskaber. Desuden slipper man også for elevatorer og trapper, hvilket giver en god handicapadgang.

Skrogformen med et fyldigt midterskib og slanke ender giver minimal fremdrivningsmodstand og høj energieffektivitet.

Elfærgen skal kunne sejle 22 sømil mellem hver opladning i Søby.

Når færgen lægger til i Søby, automatiseres fortøjningen og tilkobling af lade-enheden, så færgen kan nå at lade op, før den skal afsted igen. Den fulde opladning gennemføres hver nat i færgelejet i Søby. Færgens i alt 840 batterier med en samlet vægt på 56 tons, er fordelt ligeligt i to rum, og har en kapacitet på 4,2 MWh.

Færgens batterisystem er særligt udviklet til Ellen og er verdens største typegodkendte batteripakke til maritimt brug. Hun er den længst sejlende rent eldrevne færge. Hun har kapacitet til at sejle syv gange længere, end det hidtil har været muligt for fuldt batteridrevne bilfærger.

Ladningsstationen står på broklappen i Søby, så den følger med færgen ved skiftende vandstand. En lang arm skydes ud fra ladningsstationen og kobler sig automatisk til færgens el-kontakt. På færgen kommer strømmen forbi et rum med 20 konvertere og 20 støjfiltre, hvor den fintrimmes til ladning af batterierne. Der er to separate batterirum med hver 420 hightech Litium-ion-batterier.

Færgen er ejet af Ærø kommune og den har været dyr i anskaffelse, men selve sejlturen koster kun kommunen ca. 600 kr i strøm. 

Download den interaktive brochure om færgen Ellen her.

 

Download Ærø cykel- og vandrerkort

Du kan downloade dit Ærø cykel & vandrerkort her.

Cookiepolitik