Grønne forretningsplaner

30 SDU studerende stod på mål og forsvarede deres grønne forretningsideer

SDU afsluttede i den forløbne uge et 8 ugers HTBV-kursusforløb fokuseret på nye innovative og grønne forretningskoncepter. En krævende jury skulle "pick the winners" i blandt flere perspektivrige projekter.

COP-value,  Proof of concept, Business Proposition, Recovery Unit, Who is your John Doe ?, Sharing Economy, Crowd Funding - der var ingen tvivl om at de studerende kunne både teknik og forretning - det samme gjaldt de mange fremmedord som igennem 3,5 timer indtog Alsion.

The winners are ...

Også juryen blev udfordret for blandt de 6 præsenterede koncepter var der både innovation og grønne og perspektivrige forretningsmuligheder. Men der kunne kun kåres 2 vindere og første præmien gik til Proplay for deres nye oplevelsesplatforme for (CO2-neutrale) snowboarders. Anden præmien gik til InnoThermal for deres system til genanvendelse af spildvarmen fra datacentre.

Proplays vinderteam præsenterede deres koncept, som bl.a. adresserer de sociale medier

Flere andre gode konceptideer

De øvrige koncepter omfattede Green Water, som allerede er godt igang med at tage varmen ud af havvand til opvarmning af bygninger i bl.a. Hardeshøj. AquaClimate, som fokuserer på nye grønne varmekilder til kystnære landsbyer. Cook2share,  som skaber nye sociale spiseoplevelser baseret på we-communities. Og BikeZERO, som skaber nye bynære forretningskoncepter for cyklisme. 

ProjectZeros Peter Rathje roste de studerende for deres innovative forretningskoncepter. -Nye innovative løsninger som retter sig mod byernes grønne omstilling har store vækstperspektiver globalt, sagde Peter Rathje i forbindelse med overrækkelsen af 2. præmien til InnoThermal.

De øvrige dommere viste stor interesse for at drøfte videre finansiering af flere af forretningskoncepterne.

 

11. maj 2015

HTBV forkortelsen

HTBV forkortelsen dækker begrebet High-Tech Business Venturing course, som er et 8 ugers kursusforløb for SDU´s kandidatstuderende i Business Innovation. De studerende udfordres på evne til i samarbejde at skabe nye perspektivrige forretningskoncepter.

Navnet John Joe er i USA synonym med kerne-kunden.

Juryen

Juryen bestod af erfarne erhvervsfolk fra forskellige virksomheder/organisationer:

Dennis Westergaard, Syddansk Teknologisk Innovation
Jens Kristian Damsgaard, Science Ventures Denmark
Ken Holm Thomsen, IDEA Entrepreneurship Centre
Michael Hamann, Sønderborg Vækstråd
Peter Rathje, ProjectZero

Yderligere oplysninger

Cookiepolitik