Hotel Scandic Sønderborg

Scandics historie bygger på bæredygtighed

Scandic er pioner i forhold til bæredygtighed i hotelbranchen og har lige siden 1994, hvor de startede med at fokusere på bæredygtighed, været toneangivende på området på det Skandinaviske marked. Siden 1994 har Scandic uddannet 12.000 medarbejdere i bæredygtighed.

Scandic Danmark er for tredje år i træk blevet tildelt titlen som den mest bæredygtige hotelkæde inden for hotel- og rejsebranchen. Det vil også sige, at Scandic er førende, når det kommer til bæredygtig turisme. Dette har ført til Nordisk Råds natur- og miljøpris i 2011.

Derfor er Scandic ZEROcompany

Da Scandics værdigrundlag igennem næsten 20 år har været stærkt funderet i bæredygtighed og lokal forankring, ligger det meget naturligt at være en aktiv del af ZEROcompany.

Følgende energirenoveringer er udført

  • Skiftet energikilde fra gas til fjernvarme.
  • Al belysning på hotellet er gennemgået. I værelserne er der blevet installeret moderne LED-spot belysning, og i receptionen er den gamle belysning udskiftet med energispare-pærer.
  • Der er installeret vandspare-anordninger i alle brusere og håndvaske.
  • Scandic har ligeledes fokuseret på forbrugsadfærden blandt medarbejdere.
  • Der er installeret bevægelsessensorer flere steder, men de gode erfaringer viser, at ved at gøre lyseslukning til en vane blandt medarbejderne, har det stor betydning for forbruget.
  • Førhen blev der brugt rigtig meget energi på ventilation og pumper til varme på et stort areal, samt pool-område. Hotellet har derfor været i gang med at udskifte de gamle pumper med nye energieffektive pumper til at fordele varmen. De nye pumper bruger langt mindre energi og besparelsen kunne straks ses på elmålerens omdrejningshastighed.

Det gør Scandic også

Scandic Sønderborg modtager hver måned en oversigt over deres energiforbrug og følger forbruget tæt. Dette giver indsigt i det daglige og månedlige forbrug og skaber synlighed. Oversigten indeholder bl.a. oplysninger om el, vand, varme og CO2.

Scandic kæden har en Sustainability Manager i hvert land, der er en del af en internal gruppe med Sustainability Managers fra andre lande. I Danmark er det direktør for Scandic Sønderborg, Niels Sørensen.

Scandic opfordrer ligesom de fleste andre hoteller alle gæster til at genbruge håndklædet. Historien lyder, at det i sin tid var en Scandic medarbejder, der fik denne idé og implementerede den på Scandic hotellerne.

Vand

På Scandic drikker man vand fra deres egne taphaner. Filtreret i en flaske eller karaffel og med eller uden bobler. Dermed transporterer Scandic ikke vand og undgår dermed på kædeplan transport af cirka 4 millioner flasker vand årligt. Dette svarer til, at Scandic kæden "sparer" klimaet for 160 tons CO2 årligt.

Madspild

Da madspild har konsekvenser for miljøet, er dette også i stor fokus hos kæden. Derfor har de tilsluttet sig Charter om Mindre Madspild i samarbejde med Miljøministeriet og en række andre store virksomheder. Initiativet har bl.a. betydet, at de siden 2013 har målt alt madaffald fra vores morgenbuffet og haft stor fokus på at bringe madspildet ned. Mindre madspild har desuden positiv effekt på bundlinjen.

En god investering

I februar 2011 skiftede Scandic Sønderborg varmekilde fra naturgas til fjernvarme. Det resulterede i, at i marts og april måned 2011 reducerede Scandic deres CO2-udledning med næsten 60 % og sparede mere end 74 % på varmeregningen. Dermed reducerer de CO2-udledningen med 185 tons om året i forhold til tidligere - en årlig besparelse på ca. 90 %. Hotellet har investeret DKK 750.000,- i skiftet til fjernvarme.

Læs mere om Scandic Sønderborg her og om Scandic kædens miljø og bæredygtighedsagenda her.

20. november 2014

Scandics fremadrettede planer

Scandic Sønderborg er i gang med at forberede en løsning, der kan mindske et stort spild på returvarmen fra gasanlægget. Dette indebærer en forbedring af afkølingen.

Derudover undersøger de muligheden for nyt belysningsanlæg på parkeringspladsen.

Overordnet mål: at være CO2-neutrale på egen drift i 2025

Scandic Sønderborg

Niels Sørensen, direktør Scandic Sønderborg

Cookiepolitik