Energibyerne: Kommuner skal med i klimalov

Lokalt og tværgående samarbejde er nøglen til at udlede mindre CO2, og derfor skal kommunerne spille en fremtrædende rolle i den kommende klimalov. Nogle af de største klimaproblemer findes i byerne, de skal løses i byerne i samarbejde med borgere, virksomheder og organisationer, som kommunerne er tæt på.

Af ProjectZero

Sådan lyder opfordringen fra syv af landets førende energibyer, der selv arbejder målrettet på at nedbringe CO2-udledningen. De er samlet i netværket Energibyerne.dk, som har stået for debatter og klimasamtaler på Folkemødet.

Når Folketinget laver energiaftaler og transportaftaler, står der intet om kommunerne:

”Den indsats, vi driver på klimaområdet, er helt frivillig, og den skal konkurrere med velfærden. Kommunerne skal skrives ind i loven”, siger Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (S).

Et konkret forslag kunne være, at staten forhandler en ramme med kommunerne og aftaler bindende mål for den samlede indsats. Den kan udfyldes med forpligtende mål for hver enkelt kommune, afhængig af lokale forhold.

De syv energibyer er på hver sin måde langt fremme med at reducere CO2-udledningen. Opskriften er samarbejde med alle gode kræfter i kommunen, med andre kommuner og med øvrige aktører på klimaområdet.

”I Sønderborg Kommune er vi nået halvvejs på 10 år, og vi når nul udledning i 2029. Det kan lade sig gøre, fordi der er politisk vilje, og fordi vi har meget bred opbakning fra borgere og virksomheder. Det er også muligt i resten af landet, hvis kommunerne får opgaven og penge til den”, mener Sønderborgs borgmester Erik Lauritzen (S).

Opsang fra Connie Hedegaard

Connie Hedegaard var blandt talerne hos Energibyerne på Folkemødet, og hun nævnte transportaftalen til 112 mia. kroner:

”Vi spurgte ind til klimaberegningerne bag den plan, og svaret var: Det har vi ikke haft tid til. Helt ærligt – sådan bruger man ikke 112 mia. kroner af skatteydernes penge i 2019”, lød det fra Connie Hedegaard.

Energibyerne opfordrer Folketinget til at erstatte trafikplanen med en mobilitetsplan, som tænker alle transportformer sammen. Inspirationen kom på Folkemødet fra direktør Michael Svane fra DI Transport og direktør Klaus Bondam fra Cyklistforbundet. Begge anbefaler regeringen at se på transport som et behov for at komme fra A til B. Her skal tog og cykler spille en større rolle, og roadpricing bliver nødvendig for at ændre vanerne.

Yderligere oplysninger og interviews:
Peter Rathje, adm. direktør, Sønderborgs ProjectZero, telefon 40 40 86 36 eller peter.rathje@projectzero.dk

19. juni 2019

Energibyerne

Energibyerne.dk er et netværk som består af Frederikshavn Kommune, Skive Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Horsens Kommune, Middelfart Kommune, Sønderborg Kommune og Høje-Taastrup Kommune.

Billeder fra Folkemødet 2019







Cookiepolitik