ProjectZeros nye transportløsning blev en hybrid

I november måned stod ProjectZero overfor en udskiftning af ZERObilen, og efter mange overvejelser faldt valget på en hybridbil.

Af Pernille Petersen

Vi er i slutningen af en kold november måned, og dagen er kommet, hvor den nye ZERObil skal hentes.

Forinden denne dag har vi i ProjectZero-sekretariatet haft mange snakke om, hvilken ny firmabil ProjectZero skulle anskaffe. Snakken faldt på alt fra en gasbil til en elbil, alt sammen med tanke for at ProjectZero’s transportmiddel skulle bringe os i en ZERO-retning.

Men inden der kunne træffes en endelig beslutning, blev der snakket om det egentlige transportbehov. Hvor lange ture vi hver især kører, hvor ofte ZERObilen egentlig blev brugt, og hvad er tankemulighederne. Derudover skulle der ses på den økonomiske side, for ligesom med alle virksomheder og husstande, så handler meget om økonomi.

Politiske ændringer blev en hindring

I efteråret skete der politiske ændringer i registreringsafgiften og afgiftsregler indenfor leasing. Dette skulle vise sig at blive en større hindring end forventet, for mange leasingselskaber kendte ikke til konsekvensen af de nye ændringer.

Drømmen var en elbil – en Renault Zoe. Den havde vagt stor begejstring i ProjectZero-sekretariatet. Men den realistiske rækkevidde ville dog blive en udfordring for vores kørselsmønster. Vi besluttede dog alligevel at undersøge mulighederne for at lease en Renault Zoe, og det viste sig at være tæt på umuligt. Dette skyldes den daværende uafklarede afgiftsregel indenfor leasing og en, desværre, begrænset interesse for elbiler i Danmark. Derudover afholdte leasingselskaberne sig fra elbiler grundet en ukendt restværdi efter leasingperioden.

Det lykkedes dog at opsnuse et enkelt leasingselskab, hvor det var muligt at lease Zoe’en, men her var alle bilerne leaset og en længere venteliste. Vi valgte derfor at rette blikket mod en mellemløsning, da vi ikke havde mulighed for at vente for længe på en nye ZERObil.

Valget faldt på en hybrid

Vi skal nu tilbage til den kolde dag i november, hvor den nye ZERObil skulle hentes. Der stod den - klar til afhentning. De praktiske ting kom i stand, og så var vi klar til afgang. Allerede da motoren blev startet var det tydeligt, at der ikke var tale om en almindelig brændselsbil – bilen var nemlig helt stille, ligesom en elbil. Da turen gik tilbage ProjectZero’s kontor på Alsion, blev det afsløret, at vi havde fået en hybridbil.

Hver gang der blev accelereret for hurtigt, forsvandt den lille grønne bil, som lyste i displayet - den indikerede, at bilen kørte på el – og samtidig startede brændselsmotoren.

Det er hurtigt blevet til en sport i sekretariatet at få den lille grønne bil til at lyse mest muligt. Men for at udnytte hybridbilens funktion optimalt, fik vi alle i sekretariatet et kør grønt kursus,  så vi kunne få den optimale brændstoføkonomien, og køre mest muligt på el.

Næste ZERObil blev ren el

Selvom drømmen var en elbil, har vi måtte sande, at hybridbilen var den rette løsning for ProjectZero, ud fra vores kørselsmønster og transportbehov.

Når tiden kommer til en nye ZERObil, er der ingen tvivl om, at det bliver en CO2-neutal elbil, særligt fordi elbilerne i de kommende år står overfor en stor udvikling, både pris- og rækkeviddemæssigt.

Men nu vil vi de næste par år nyde vores Toyota Yaris benzinhybrid, og blive endnu bedre til køre økonomisk og CO2-venligt.

6. februar 2018

Vidste du...

at der er mere end 160 indregisteret hybridbiler i Sønderborg-området. Det lyder måske ikke af meget, men dette er en stigning på mere end 300 % siden 2015.

Cookiepolitik