Vi ved, at elbilerne kommer – men er danskerne klar?

Fremtidens persontransport skal være elektrificeret, og seneste har antallet af grønne biler været flittigt debatteret i medierne, som følge af regeringens klima- og luftudspil. Ambitionerne er høje. Men hvordan får vi danskerne over i fremtidens grønne og lydløse biler?

Af Pernille Petersen

De seneste måneder har debatten om elbiler været bemærkelsesværdig. Den er afstedkommet som følge af regeringens klima- og luftudspil, der indebærer ambitionen om en million grønne biler i 2030, og Klimarådets analyse om virkemidler til elektrificering af personbilerne. Det er glædeligt, at den offentlige bevågenhed på elektrificering af persontransporten er øget, men de kommende år får afgørende betydning for, hvor hurtigt elbilerne vil blive udrullet på de danske landeveje, og hvorvidt ambitionen om en million grønne biler er realistisk. Det første og vigtigste skridt bør være at sikre en stabil og attraktiv afgiftsstruktur i en lang årrække, hvor elbilmarkedet de forgangne år i stedet har været præget af uvished, om hvad det næste politiske træk bliver, og lappeløsninger.

Blandt de debatterende har der da også været stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er beskatningsmæssige årsager, som skal danne grundlaget for udbredelsen af elbilerne, fremfor den teknologiske udvikling. Registreringsafgiften og vægtafgiften indbringer jo også statskassen 30 mia. kr. årligt, så det er ikke uden betydning, hvis der justeres for meget ved afgifterne.

Bilbranchen ruster sig til nye tider

Store dele af bilbranchen er allerede i fuld gang med at investere og udvikle elbiler. Der findes allerede et godt udvalg af elbiler på markedet, og i de kommende år vil antallet af elbilmodeller øges markant. Det er særligt Tesla, som i 2015 dominerede markedet, som følge af afgiftsfritagelsen. Siden har Nissan og Renault for alvor gjort sit indtog med deres to elbilmodeller Nissan Leaf og Renault Zoe.

Men nu har en af verdens største bilproducenter for alvor meldt sig på banen.

Forleden gæstede Maik Stephan, direktør for industrielt samarbejde og e-mobilitet i Volkswagen koncernen, årsmødet hos Dansk elbil alliance, og her var meldingen klar. Elbilerne er fremtiden. Volkswagen (VW) vil de kommende år omstille minimum 12 af deres 110 fabrikker til elbilproduktion, som en del af deres Roadmap E. Investeringen lyder på 250 mia. kr., og ambitionen er at kunne tilbyde 300 elektriske modeller i 2030. Maik Stephan slog også fast, at bilbranchen de næste fem år vil byde på flere forandringer, end de sidste 50 år.

Lad danskerne prøve elbilerne

Med regeringens ambitiøse mål om en million grønne biler, som indebærer elbiler, plug-in hybridbiler og almindelige hybridbiler, skal der gøres en aktiv og stor indsats for at udbrede de grønne biler de kommende år. Klima- og luftudspillet indeholder en række af initiativer, som skal være med til understøtte udbredelsen, herunder kan lavere beskatning af grønne firmabiler og stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 nævnes.

Men hvad med brugeradfærden?

Langt fra alle danskere har endnu ikke prøvet at sidde bag rettet i en elbil, og her kan der gøres en særlig indsats. Fordommene for elbiler lever nemlig stadig på bedste vis. Mange tror fortsat, at elbilerne kun kan køre 70 – 100 kilometer på en opladning, og at det er besværligt at få elbilen ladet. Andre ønsker slet ikke at eje en elbil af mange årsager, herunder kan den manglende jydekrog nævnes.

Hos ProjectZero er der flere gange erfaret, at mange borgere får aflivet deres fordomme, når de selv har kørt i en elbil. Dette var også en af konklusionerne i Test-En-Elbil projektet, som kørte tilbage i 2014. Ved at prøve en elbil vil mange af de potentiale købere opleve, at elbilen sagtens kan dække store dele af deres transportbehov, og at ladningen ikke er et stort problem. Det handler om at modne købermarkedet og vende danskerne til en elektrificeret persontransport, så de allerede nu begynder at kigge i elbilens retning og gøre sig overvejelser omkring købet af en elbil. Dette kan betyde, at de grønne biler hurtigere kommer på vejene, og salget af elbiler vil eksplodere, når prisen når et niveau, hvor alle kan være med, og der skabt ro omkring afgifterne.

Udbredelsen af elbiler vil ske ved en kombination af attraktive priser, incitamenter, teknologiudvikling og brugeradfærd. Hvor mange procent elbilen vil udgøre af en million grønne biler i 2030, må tiden viser. Men det kræver politiske velvilje og lokale indsatser overfor bilejerne for at nå målet.

De lokale indsatser

I ProjectZero's kommende Roadmap2025 er der fokus på formidling af elbilernes potentiale og løbende fortællinger om elbilens udvikling, så borgerne kender til den øget rækkevidde og omfanget af elbilmodeller. Men også at få fortalt de gode historier, og lade borgerne teste elbilen som en del af deres hverdag for at aflive fordommene og skabe en bevidsthed, om at elbilen kan være et godt alternativ, når de står overfor et bilskifte.

5. december 2018

Regeringens Klima og luftudspil

Du kan læse regeringens Klima- og luftudspil "Sammen om en grønnere fremtid" her.

Elbilens andelen

I Danmark udgør elbilerne ca. 0,40 % af alle personbilerne. I Sønderborg-området ligger tallet på 0,22 % medio november 2018.

Cookiepolitik