Robotterne kommer

I boligforeningen B42´s afdeling 80 er de ikke bange for, at robotterne kommer –  man kan næsten ikke høre dem, og græsset ser altid nyklippet ud.

Af Henrik Bielefeldt

Afdelingens formand, Allan Høffler, er glad for robotterne. Han fortæller, ”vi fik installeret robotplæneklipperne i marts 2017 som den første afdeling i B42. Vores erfaringer er rigtig gode, og efter en indkøringsperiode har det været en stor succes. Alle beboerne i afdelingen har taget godt imod robotterne, og nu er de blevet en del af hverdagen i afdelingen".

Afdeling 80 har fået installeret 5 robotplæneklippere fordelt over afdelingens arealer ”det er vigtigt, at man kigger på, hvordan arealerne hænger sammen, men det behøver ikke være store fodboldbaner, for at en robotplæneklipper er en fordel”, fortæller inspektør Torben Thygesen, ”vi forventer, at robotplæneklipperne har tjent sig selv hjem i løbet af 2 år. Men det kræver, at beboerne i afdelingen tager medejerskab for robotterne og hjælper, når de går i stå, for ellers forsvinder besparelsen”, fortsætter han.

Robotterne kan selv finde vej

Robotterne kan sagtens køre over fliser og asfalt, de holder sig inden for en wire, der er lagt ud rundt om græsset og under fliserne i afdelingen. På den måde finder robotten rundt og kører selv imellem alle græsplænerne. Men hvis en robotplæneklipper skal blive en succes, kræver det opbakning fra beboerne i afdelingen.

Det er nødvendigt, at afdelingens beboere hjælper med at holde de fælles græsarealer fri for grene og affald, for det kan stoppe robotplæneklipperen. I afd. 80 er der 2 beboere, der har opsyn med robotten og som får en alarm, hvis der er problemer. ”Hvis jeg modtager en alarm, går jeg ud og finder robotten. Her i starten har det typisk været huller i græsset, der har stoppet robotten, men det er jo ikke fordi, jeg skal løbe afsted, når alarmen lyder. Robotten går jo ingen steder”, fortæller Allan Høffler.

Robotterne skal også nok blive i afdelingen. Hvis de bliver fjernet fra området, begynder de at hyle og kan samtidig spores via GPS – så de frygter ikke, at robotterne blivet stjålet.

I afdeling 80 ser de robotplæneklipperne som et af flere energisparetiltag. Afdelingen har også skiftet al belysning til LED. ”Næste skridt kunne være at etablere solceller til opladning af robotplæneklipperne”, fortæller Allan Høffler.

Gode ideer smitter

Afdeling 80 er den første afdeling, der har installeret robotplæneklippere, men der har allerede været efterspørgsel efter løsningen fra andre afdelinger. Det kræver dog en gennemgang af afdelingernes arealer, fordi robotplæneklippere ikke er velegnede til alle græsarealer.

Men mon ikke der kommer flere robotter på græs i B42 i fremtiden - i afdeling 80 er de i hvert fald kommet for at blive, hvis man spørger Allan Høffler.

19. september 2017

Fordelene ved robotten

Der er 3 klare fordele ved robotten ifølge Allan Høffler:

1. Græsset er altid nyklippet

2. Der ligger ikke græsklumper på plænen

3. Robotten er skånsom mod græsset, især når det er fugtigt

Styres med en APP

Via en app har boligforeningen hele tiden styr på, hvor robotplæneklipperne befinder sig, og om de har problemer. Det er muligt at give flere adgang til app'en, så man for eksempel kan slukke for robotten, hvis der spilles fodbold på plænen.

Hvad med dyrene?

Robotplæneklipperen er meget følsom og ændrer retning ved den mindste berøring. Den er derfor ikke til fare for pindsvin eller andre dyr. Så snart den registrerer en forhindring, ændrer den retning.

Cookiepolitik