Seks myter om elbiler

Elbilen er slet ikke en ny opfindelse. Faktisk var elbilen en kommerciel succes allerede i slutningen af 1800-tallet, men for ca. 100 år siden blev den udkonkurreret af den benzindrevne bil. Trods at elbilen idag er vendt tilbage med avanceret teknologi, der på ingen måde står tilbage for benzinbilen, så er der en overraskende stor modstand mod elbilen og myterne eksisterer i bedste velgående.

 

Elbilen vinder frem med sine avancerede teknologier, som er i en konstant udvikling blandt andet for at opnå længere rækkevidde. Ikke mindst i Sønderborg-området, hvor der ved udgangen af oktober 2015 kunne tælles mere end 100 elbiler på de sønderborgske veje. Men myterne om elbilen eksisterer i bedste velgående. Her har Det Økologiske Råd udvalgt de seks hyppigste myter omkring elbiler, og sat dem under lup.


Elbilers rækkevidde er for kort til en almindelig dansker

Ifølge Trafikstyrelsen er elbiler egnet til 90-94% af alle ture i personbiler i Danmark, da langt de fleste bilture er korte. Elbilens rækkevidde er således tilstrækkelig i hverdagen for langt de fleste danskere og det er derfor en myte, at elbilers rækkevidde er for kort for almindelige danskere.

Det tager en krig at oplade en elbil

En almindelig opladning fra fladt til fuldt batteri tager 5-6 timer, mens man kan få hurtig-ladet på 20-40 minutter afhængig af teknologien. Man kan også ”tanke” derhjemme hen over natten, hvor det ikke gør noget at en opladning tager tid.
 

Elbiler er for små til at opfylde en families transportbehov

Elbiler er for små til at opfylde en families transportbehov!
Elbiler fås i flere størrelser, dog ikke i form af fx en stationcar. Da ca. 60% af alle biler solgt i Danmark er minibiler (2012), har elbiler et stort potentiale rent størrelsesmæssigt for at dække mange familiers transportbehov.

Hvis alle oplader deres elbil samtidgt bryder el-nettet sammen

Med mange flere elbiler vil der komme en markant belastning af el-nettet lokalt, men dette kan i høj grad løses via intelligent (og billig) opladning fjernstyret via en lade-stander.

Elbiler er ingen miljøgevinst når forureningen fra kraftværker medtages

Der er en stor gevinst ved elbiler sammenlignet med konventionelle biler i forhold til luftforurening, støj, klimabelastning, energieffektivitet, forsyningssikkerhed og fleksibilitet i energisystemet. Dette gælder også, når forureningen fra kraftværket og hele elbilens livs-cyklus medregnes.

Elbiler er dyrere end benzin- og dieselbiler

En elbil vil som regel være dyrere i indkøb, men betydelig billigere i drift end en konventionel bil. Afhængigt af kørte km, biltype og afgifter er prisforskellen ikke så stor. Elbiler bliver billigere at producere end benzin- og diselbiler, når de bliver produceret i et større antal og batteriprisen kommer ned.

Læs mere om elbiler i rapporten fra Det Økologiske Råd

Det Økologiske Råd, marts 2016
 

29. marts 2016

Vidste du...

...at på ni lokationer i Sønderborg-området kan lade din elbil.

Se hvor i området du finder den nærmeste ladestander på Dansk Elbil Alliances ladekort

www.ladekort.danskelbilalliance.dk/

For yderligere oplysninger

Pernille Petersen
st1@proejctzero.dk

 

Cookiepolitik