Deleordning finder vej til Kværs

Landdistrikt har fået landsbybus og delebil til fælles brug. Det handler om at deles for Kværs, Snurom og Tørsbøl, som har allerede opnået store CO2-besparelser.

Af Pernille Petersen

Mange kender friheden ved at have forskellige transportmidler ved hånden, som gør det nemt at komme rundt til dagens gøremål. Men som beboer i et landdistrikt er transportmulighederne ikke altid mange, da afstanden er lang, og busafgangene få.

Et nyt Sønderborg projekt Bæredygtig transport i landdistrikter, skal kigge nærmere på hvordan den begrænsede kollektive transport i yderområderne kan suppleres med landsbybusser, delebiler og samkørsel.
Landsbyerne Kværs, Snurom, Tørsbøl har fået stillet en landbybus og delebil til rådighed i 8 måneder, som et led i projektet. Landdistrikter på Sydals og Broagerland er også med som testdistrikter.

Allerede populært

Beboerne i området har allerede taget godt imod landsbybussen og delebilen, som til dagligt står ved Kværs Idrætsfriskole.

Bussen har på halvanden måned kørt knap 2.700 km, og der går ikke en dag hvor den står stille. Det samme gør sig gældende for bilen ” fortæller Niels Peter Nielsen, medlem af Kværs-Tørsbøl og Snurom landsbyråd, som stolt viser den efterhånden ret omfattende kørebog frem.

Landsbybussen har været flittig brugt til at skabe forståelse for samkørsel, fremfor i flere små biler.. F.eks. når de ældre skal til bankospil, eller de mindste fra den private dagpleje, Mariehønen, skal på udflugt.

CO2-besparelse

Bussen kan have i alt 9 personer med. Derfor har det været muligt at reducere antallet af biler på vejene. Ved at bruge landsbybussen, fremfor de traditionelle personbiler, har området sparet mere end 68 ture, og 6714 km.

Ved at vi har valgt at køre sammen i bussen, fremfor i flere biler, har vi ifølge vores beregninger sparet mere end et tons CO2, på blot halvanden måned. Derudover er området blevet tilført en bedre transport fleksibilitet ” fortæller Niels Peter, som håber på at deleordningen forsætter efter testperioden.

Delebilen har givet en større frihed til områdets unge, som har fået lettere ved at komme rundt til de forskellige aktiviteter, når det ikke har været muligt at låne forælderens bil. Dette har været et alternativ til at benytte den offentlige flexordning.

Skolen er en vigtig spiller

Skolelederen for Kværs Idrætsfriskole, Louise Jeffers er ansvarlig for udlevering bilnøglerne, og den basale servicering af bilen og bussen. 

Når en person online har booket bussen eller bilen, vil de kunne afhente nøglen ved mig, her på Kværs idrætsfriskole. Men er der booket uden for skolens åbningstid, vil nøglen blive placeret i nøgleboksen, med en unik kode som tilsendes brugeren på sms eller mail”  fortæller Louise, som glæder sig over at landsbybussen viser vejen for adfærdsændringer, med mere samkørsel, og muligheden for at undgå at købe bil nummer 2, hvis det bliver en mere permanent ordning. Landsbybusserne vil samtidig kunne hjælpe med at lappe hullerne i den kollektive transport.

13. juni 2016

Fem fordele ved delebiler

1. Større rådighedsbeløb (du betaler kun når du bruger bilen).
2. Forsikring er inkl. i prisen.
3. Ingen uforudsete værkstedsregninger.
4. Mulighed for at benytte udbyders biler overalt i DK.
5. Vælge den bil der passer til behovet

En del af strategien

Deleordninger er del af den nye transport strategi, som frem mod 2029 skal reducere CO2-udledningen med 80 % inden transport området.

Du kan læse mere om strategien ved at trykke her.

For ydeligere information

Connie Mark Skovbjerg

cskb@sonderborg.dk

Cookiepolitik