Tørstige elbiler

Et af Nordeuropas største elbil-rallyer gjorde søndag pitstop i Sønderborg og fik friskproduceret grøn strøm på batterierne.

30 tyske elbiler gennemførte i weekenden et elbil-rally på tværs af grænsen.

Der var elbiler i alle afskygninger: BMW i3, Tesla Roadster, Tesla model S, Renault ZOE, Peugeot iOn, Mitsubishi iMieV, Mitsubishi EV, Nissan Leaf, Smart ED samt en ombygget VW Beetle og en ombygget VW Golf II (CitySTROMer).
 

Frisk grøn strøm fra kraftvarmeværket

Søndagens etaper bragte dem rundt på Als, hvor der skulle køres både energirigtigt og på tid. Første bil ankom søndag kl. 12.07 til Sønderborg Kraftvarmeværk, som ventede med friskproduceret affalds(baseret)strøm til de tørstige elbiler. Opladningen tog ca. 2 timer inden turen fortsatte med nye udfordringer på det køretekniske anlæg.

- Nu er vi spændt på om bilerne også kan køre på affaldsstrøm,  sagde Mathias Makovec fra Stockelsdorf ved Lübeck og fortsatte med et glimt i øjet - for i Tyskland er vi jo vant til atomkraftstrøm.


Strøm til 15.000 husstande

Flere deltagere benyttede lejligheden til at få en rundvisning på anlægget, som søndag forbrændte 220 ton affald og leverede 17,7 MW varme og 5 MW strøm til Sønderborg. El-produktionen svarer til forbruget i ca. 15.000 husstande. Så selv om opladningen krævede kraftige elkabler, så var forbruget til de 30 elbiler  knap nok at se i værkets regnskab.


331 km på strøm

Gæsterne deltog i det 5. Nordeuropæiske E-mobility rallye, som også i år gjorde pitstop i Sønderborg. I løbet af weekenden kørte de deltagende biler hver 331 km. Deltagerne kom primært fra det nordtyske område, men konkurrencen var åben for alle med en elbil. Rallyét stiller meget store krav til samarbejdet mellem bilens fører og passager, idet der løbende skal holdes nøje øje med tid og hastighed.


Inge & Troels Nielsen fra Herning styrede tidstagningen. Her i en snak med Matthias Makovec (th).

 

- Rallyét fungerer fuldstændigt som de historiske rallyer vi gennemfører med ældre benzin-biler - blot skal vi huske, at bilerne skal lades for hver ca. 100 km kørsel, fortalte Troels Nielsen, som sammen med hustruen Inge var taget vejen fra Herning for at assistere med tidtagningen.

8. juni 2015

Det er ikke kun Sønderborg som skal være ZERO



Elbilerne oplades på kraftvarmeværket i Sønderborg.

Yderligere oplysninger

Peter Rathje
peter.rathje@projectzero.dk

 

Cookiepolitik