Elfærge mellem Ærø og Als

Et partnerskab har fået bevilget 125 mio. kr. til at bygge den første prototype af en elfærge, som skal sejle mellem Fynshav, Ærø og Fyn - prototypen skal allerede sejle i 2017.

Den nye færge skal bygges af moderne, lette materialer og får plads til 30 personbiler. Topfarten bliver op til 15.5 knob. Partnerskabet omkring elfærgen, Green Ferry Vision består blandt andet af Ærø Kommune, Søby Værft A/S, Siemens, Tuco Marine, Marstal Navigationsskole og SE.

Kilde: Elfærgedrift med nyt konceptdesign, Resumé af feasibility-studiet Green Ferry Vision, case Ærø, efterår 2014, S. 12


Strøm fra lokale vindmøller
Færgen skal sejle på strøm fra lokale vindmøller. Den lades op om natten, men også i ”middagspausen” på Ærø.

SE installerer ladestationer med en kapacitet på 4 MW, som skal lade batterierne med lokal vindmøllestrøm. De moderne nikkel-, magnesium-, og cadmium batterier kommer til at veje omkring 50 tons og har en lagerkapacitet på 3,6 MWh.


Effektiv sejltur
Da elmotorer og batterier er mere driftsikre end dieselmotorer, kan færgen sejle uden skibsmekaniker. Herudover forventes turene også at være kortere.

Green Ferry Vision regner med at spare 20 minutter mellem Søby og Fynshav og 10 minutter mellem Ærøskøbing og Svendborg. Samtidigt spares der op til 50 % på energien,og når strømmen kommer fra VE-kilder såsom solceller eller vindmøller, er transporten oveni CO2-neutral.

24. februar 2015

Green Ferry Vision

Læs mere om projektet her 

Ny færgedesign

Klik på billedet og se det i et større format

Batterifordeling

Klik på billedet og se det i et større format

For yderligere oplysninger

Nicolas Bernhardi
nicolas.bernhardi@projectzero.dk
T 38 40 54 28

Cookiepolitik