Er dit energiforbrug kedeligt?

"Energiforbrug er umanérlig kedeligt, og gennemsnitligt tjekker folk deres energiforbrug sammenlagt syv minutter om året. Det svarer til at kigge ud af forruden 1 gang i timen, når man kører bil".

Således udtrykte Simon Hill, Vice President fra det amerikanske firma Opower - verdens største adfærdsvidenskabelige eksperiment, sig til Bolius' boligejerkonference 2014.

En hvisken der virker

Boligejerkonferencen satte i år fokus på, hvordan vi smartest kan ændre adfærd og interessere os mere for vores energiforbrug. Ovenstående citat sætter vores forhold til energiforbruget i perspektiv. Vi tjekker ikke vores forbrug ret tit, men der kan være god mening i at gøre det - for jo flere vi er til at spare på strømmen, jo større effekt har det på elforbrug, budgetter og ikke mindst klimaet.

Pelle Guldborg Hansen, ph.d. Adfærdsforsker og CEO for iNudgeYou.com, pointerede på konferencen vigtigheden af at bringe den menneskelige faktor i spil, når vi gerne vil forsøge at ændre på andres adfærd. Fænomenet kaldes NUDGING og Pelle Guldborg Hansen udtrykte det således: - Nudging er en hvisken der virker - et lille puf til at ændre tingene i den rigtige retning.


Bolius Boligejerkonference.

Foto: Bolius

Sønderborgere - brug gerne mere end syv minutter

2013 er omme og årsopgørelserne for energiforbrug er tilgængelige for dig som forbruger. Varme, vand og strømforbrug for 2013 er indberettet, og du kan nemt se, hvor du skal sætte ind for at spare yderligere på dit energiforbrug. På www.se.dk/minside kan du endda se, om dit elforbrug er lavt eller alt for højt i forhold til andre familier med samme antal personer i husstanden. Hos de fleste fjernvarmeværker kan du logge ind med dit kundenummer, og se om du har sparet på varmen sidste år, eller om det er på tide at sænke forbruget fra i år.

5. marts 2014

5. marts 2014

Nudging

Nudging er en måde, hvorpå man kan påvirke os som mennesker til at træffe et bestemt valg.
Det kan handle om både gode og sunde valg, men også om uheldige og usunde valg.
Nudging er indirekte kommunikation, der med små virkemidler skaber omtanke og mere af den adfærd, som vi gerne vil have.





Pelle Guldborg Hansen
Foto: Bolius

For yderligere oplysninger:


Louise Johnsen
louise.johnsen@projectzero.dk

+45 6550 8097

Cookiepolitik