El-busser kan være fremtiden i Sønderborgs bytrafik

En mulig kandidat til den fremtidige bustrafik i Sønderborg Kommune tog turen forbi byens rådhus for at blive vist frem. Den 10,5 m lange el-bus fra det tjekkiske firma SOR har plads til 85 passagerer og kan køre op til 80 km/t.

Strømmen kommer fra 6 batterier med en samlet kapacitet på 172 kWh, som er placeret bag i bussen og kan lades indenfor 6 timer ved en langsom opladning og på 1 time ved hurtig opladning. I almindelig bytrafik kan el-bussen køre op til 150 km på en opladning.

Elmotoren med 180 kW (245 hk) omsætter den elektriske energi med en meget højere virkningsgrad end en almindelig dieselmotor. Derved er der ikke kun mulighed for at omstille til grønnere brændstof, hvis strømmen kommer fra vedvarende energikilder, men også for at spare betydeligt på energien.

Derudover genvinder bussen energien i bremseprocessen, som så bliver gemt i batterierne igen (rekuperation). På den måde udvides bussens rækkevidde og effektiviteten forøges yderligere.

I forbindelse med udviklingen af el-busserne arbejder det tjekkiske firma SOR på en opladeteknik, der kan udnytte de korte pauser, fx ved busstoppestedet til en kort og hurtig opladning. På den måde kan bussen køre længere strækninger og dermed bedre indpasses i byens køreplaner.



El-bussen med navnet 10,5 EBN fra firmaet SOR på parkeringspladsen ved Sønderborg Kommunes rådhus


God komfort og sjove blikke fra forbipasserende

I modsætning til almindelige diesel-busser opstår der næsten ingen vibrationer i en el-bus. Ligesom støj niveauet, både udvendigt og indvendigt, er meget lavt - ved lyskrydset eller busstoppestedet kan man ikke høre bussen komme. Dette fører til sjove grimasser fra cyklister, som ikke kan forstå at bussen kører uden den forventede motorlarm, men det er til stor glæde for passagerne ved de komfortable lydforhold inde i bussen.


Den offentlige trafik skal omstilles til grøn teknologi

I 2017 skal der være ny udbud for indkøb af nye busser i Sønderborg Kommune. Ifølge Kurt Prehn, afdelingsleder for Transportservice i Sønderborg Kommune, er kommunen i fuld gang med at undersøge mulighederne for grøn offentlig transport, og disse el-busser kan derved blive fremtiden i bytrafikken.

Udover el-busser arbejdes der også med muligheden for at køre med busser som bruger biomethan som brændsel, til længere strækninger i området.


21. maj 2014

21. maj 2014

Rekuperation

Under bremseprocessen med motorbremsen bliver motoren drejet pga. den fart som bussen stadig har. Her fungerer motoren ligesom en generator og producerer strøm, som gemmes i batterierne igen.
Dette fungerer ligesom en dynamo på en cykel! Teknikken er allerede kendt fra togtrafikken, hvor det bliver brugt i metro - og lyntog som kører elektrisk.

Biomethan

Biomethan er navnet på opgraderet biogas, som kan transporteres i vores eksisterende naturgasnetværk.
Under opgraderingsprocessen adskiller man CO2, svovl og andre stoffer fra biogasstrømmen, indtil gassen er ligeså ren som almindelig naturgas. Denne gas kan indgå i naturgasnetværket og bruges som almindelig naturgas.
I Sverige bruges opgraderet biogas allerede i dag til både privat og offentlig transport.



El-bussen på parkeringspladsen ved Sønderborg Kommunes rådhus



Lithium-ion batterier (LiFeYPO4) med en kapacitet på 172 kWh er placeret bagerst i el-bussen

For yderligere oplysninger

Nicolas Bernhardi
nicolas.bernhardi@projectzero.dk
+45 3840 5428

Cookiepolitik