Elbilen er ikke kun til sjov


Elbilen er ikke kun til sjov


Elbilen er ikke kun til sjov og klimasmart kørsel, men spiller også en vigtig rolle i fremtidens dynamiske energisystem, hvor en stigende mængde vind-energi skal fases ind i energisystemet og bruges når vinden blæser.

Elbilen udgør sammen med den intelligente varmepumpe (som akkumulerer varmen når energien er billig og rigelig) krumtappen i de såkaldte Smart Grid løsninger, som skal øge både energieffektiviteten og stabilisere fremtidens energisystem. Dette blev konkluderet på efterårets Smart Grid konference i København arrangeret af bl.a. Invest in Denmark og en række branche-organisationer, for at markedsføre Danmark som demonstrations- og udviklingsland for elbiler og de relaterede systemløsninger.

Sønderborg er allerede med i testenelbil.dk og med snart 50 intelligente varmepumper et vigtigt demonstrationssted for fremtidens Smart Grid løsninger.

Udsagn fra konferencens oplægsholdere:

  • De fleste af vore biler holder stille næsten 90% af døgnet og kører dagligt max 40 km. - dette behov kan sagtens dækkes med de nuværende elbiler
  • På din mobiltelefon vil en APP løbende fortælle dig om din bils aktuelle tilstand, energibehov og hvor den befinder sig
  • Den første elbil som kan levere strøm tilbage til nettet er allerede på gaden i USA
  • Elbilerne kommer snart til at kunne køre 300 km. på en opladning
  • Der kommer mange flere ladestandere på byernes pladser, men den primære ladestander vil fortsat være den i hjemmet
  • Danmark har gode muligheder for at blive test- og udviklingsplads for elbil-løsninger og meget er allerede i gang

ChoosEVs nye direktør Lars Bording gav sit syn på fremtiden og ChoosEVs Ann Marker fremviste stolt det seneste skud på bil-stammen - den elegante LEAF fra Renault, som med ZEROemissions har samme energieffektivitet som Sønderborgs elbiler, men en større komfort og køreglæde og koster kun marginalt mere.

Torsdag skifter Sønderborgs elbiler ejere for 3. gang og i 2012 vil ProjectZero sammen med bl.a. ChoosEV sætte fokus på elbilens mere nørdede dimensioner.

PR










Cookiepolitik