Elbiler gav baghjul til rally i Sønderborg


Elbiler gav baghjul til rally i Sønderborg

…DA 20 ELDREVNE KØRETØJER KØRTE I KORTEGE FRA RØNHAVEPLADS

Elbiler kan ikke skyde samme topfart som de gammeldags benzindrevne. Men når det måles på klima og fremtidsperspektiver, gav elbilerne i Tour de Flens alligevel baghjul til deltagerne i det benzinrally, der samtidig blev kørt i Sønderborg.

Samtidig med, at gammeldags benzinosende biler lørdag drønede rundt på Sønderborgs nordhavn til Mekonomen Rally Championship, så tilskuerne holdt sig for ørerne, kunne man på Rønhave Plads længere oppe i byen studere lydløse og miljøvenlige elbiler.
Her var de nymodens biler samlet til starten på "Tour de Flens" - et arrangement i samarbejde mellem klima- og kulturaktører i Sønderborg og Flensborg. Elbilerne skulle ud på en rute fra Sønderborg til Flensborg - dog uden at det handlede om at køre stærkt. I stedet skulle deltagerne dyste i at køre økonomisk - altså bruge mindst muligt strøm, hvilket gøres med samme teknikker, som når der skal spares benzin: Brems med motoren, sluk for aircondition, kør ikke for hurtigt osv. Denne dag var det dog nødvendigt at bruge strøm på vinduesviskeren. Det regnede - men det var selvfølgelig ens for alle.

STOP - SOM I HESTEVOGNENS TID

Inden el-bilerne satte kursen mod første stop - Benniksgård i Rinkenæs, talte den både teknik- og kulturinteresserede forhenværende borgmester i Sønderborg A.P. Hansen:
- Ja, i min bedstefars tid skulle man også stoppe hestevognen for hver 30 kilometer, så hesten kunne få havre og kusken en lille én, sagde han med henvisning til det, der på nuværende tidspunkt er den største hæmsko for elbilernes udbredelse: At de har begrænset rækkevidde på en "tankfuld" el, og at der mangler en infrastruktur med stationer til opladning.

Jesper Rosanes, der er formand for Sønderborgs Seniorudvalg kørte en af kommunens elbiler, der bruges af hjemmehjælpere, og han kunne bekræfte, at der mangler noget i udviklingen.
- De fungerer godt, når det er i bymidten, men om vinteren har de svært ved at holde strømmen i batteriet, og når de skal repareres, skal de til Roskilde. Efter at have kørt i bilen giver jeg hjemmehjælperne helt ret i at dørene er alt for tunge, når man skal ind og ud af bilen mange gange.

Men teknologien og - forhåbentlig også infrastrukturen - udvikles hele tiden, og mon ikke, elbiler en dag rykker ind i enhver husstand? Det vil i hvert fald kunne mærkes på CO2-udledningen, som transportsektoren står for to tredjedele af i Danmark. Som det er allerede nu, er elbilerne velegnede til kortere ture, og de kører væsentligt hurtigere end en hestevogn - faktisk op til 130 kilometer i timen.

FØLELSER SKAL I SPIL

På dansk side var arrangøren ProjectZero, der arbejder for at gøre Sønderborg CO2-neutral i 2029, mens det på den tyske side var Klimapakt Flensburg e.V. - et konsortium af 15 virksomheder, institutioner og offentlige institutioner, der har sat 2050 som deadline for CO2-neutralitet. Men klima er også formidling og kultur, og med som arrangør var Artefact - en energioplevelsespark i Glücksburg og visionen Sønderborg med Sønderjylland-Schleswig - Europæisk Kulturhovedstad 2017.
Idémanden bag kulturhovedstadsvisionen, Stephan Kleinschmidt, sad selv bag rattet i én af elbilerne, men inden holdt han en tale om ideerne i kulturhovedstad og om, hvordan kultur og klima hænger sammen. - Vi har hørt om miljø i mange år, men vi skal ikke bare vide, hvad vi skal gøre, vi skal også gøre det. Hvorfor er det så svært at komme fra at vide og til at handle? Det er fordi viden er rationel erkendelse, som opfattes af den rationelle hjernehalvdel. Men vi skal også have gang i følelserne, før vi handler, og det er her, kulturen kommer ind i billedet. Her aktiveres glæde, begejstring, sammenhold, undren og frygt. Og det er i disse tilstande, vi virkelig flytter os.

MED IS I MAVEN

20 eldrevne køretøjer deltog i touren og kørte helt lydløst langs Flensburg Fjord. Elbiler fra nær og fjern, TWIKE; en lille eldrevet cykelbil, en pedelac; en eldrevet tandem. Testpiloterne fra TESTenELbil-projektet blev udfordret på om elbilen virkelig kunne køre til og fra Glücksburg på en fuld opladning.


Jeg regnede ud at jeg sagtens kunne køre fra Glücksburg til Sønderborg på det strøm der var tilbage på bilen, men inden længe dalede tælleren kraftigt! 5 km. fra endestationen viste måleren at bilen kun kunne køre 1 km. mere, så var det slut. Med is i maven kørte jeg forsigtigt videre, og det var med bankende hjerte jeg kørte den lille gule elbil ind i indkørslen, siger testpilot Jette Fuglsang

Alle kom hjem med en oplevelse rigere på bilerne, på kulturen og historien omkring Flensburg Fjord.

Sønderborg 2017

ProjectZero









Cookiepolitik